Subscribe RSS

مسئله اجرای حدود الهی مربوط به حاکم اسلامی است که از سوی خداوند نصب میشود.اجرای حدود توسط مجتهد جامع الشرایط عادل در زمان غیبت معصوم به فتوای بسیاری از فقها جایز نیست.

لازم به ذکر است که فقط جمع قلیلی از فقها معتقدند فقیه جامع الشرایط در زمان غیبت حق اجرای حدود را دارند. از جمله این فقها، شیخ مفید در کتاب مقنعه، سلّار در کتاب المراسم العلویه، ابن سعید در کتاب الجامع للشرایع، شهید اول در لمعه، شهید ثانی در مسالک الافهام  و از فقهای معاصر، مرحوم آیت الله خویی و آیت الله گلپایگانی قائل به این موضوع هستند.
حال آنکه بسیاری از فقهای مشهور و صاحب نظر همچون  مرحوم علامه مجلسی و  میرزای قمی و از فقهای معاصر مرحوم آیت الله خوانساری صاحب جامع المدارک میباشند.
در این خصوص یکی از فقهای مخالف ؛ مرحوم محقق حلی بیان داشته اند  "من نسبت به اجرای حد در زمان غیبت تأمل و توقف دارم، بله؛ حاکم شرع می‌تواند به جای حد، تعزیر را اجرا کند." 

به علاوه ؛ از دیدگاه مرحوم آیت‌الله خوانساری بحث اجرای حد در زمان غیبت مانند جهاد ابتدایی است، در دفاع از جامعه اسلامی، اذن امام شرط نیست اما در بحث جهاد ابتدایی، فقها معتقدند که ما این حق را نداریم که برای مسلمان کردن کشوری کافر به آن کشور حمله کنیم. فقها معتقدند جهاد ابتدایی در زمان غیبت جایز نیست و جهاد خاص امام معصوم است. از دیدگاه مخالفان اجرای حد هم مانند جهاد ابتدایی است که تنها حق امام یا کسی است که از جانب ایشان نصب خاص شده باشد.

فقهای شیعه معتقدند که اجرای حد حق امام معصوم است که در مورد آن هیچ شکی وجود ندارد، اما بحثی که در میان فقهای شیعه وجود دارد این است که آیا تمام اختیارات كه برای امام معصوم است برای فقیه هم وجود دارد؟
فقها می‌گویند برخی از اختیارات، خاص امام معصوم است که به فقیه منتقل نمی‌شود. آن کسانی که معتقدند حد در زمان غیبت امام معصوم صورت نگیرد ؛ اجرای حدود را از اختیارات خاص امام می‌دانند. این مطلب مورد اجماع فقهاست که اجرای حد مختص به امام و یا کسی که امام او را نصب کرده است می‌باشد، بحث اینجاست كه آیا فقها كه منصوب به اذن عام امام هستند این حق را دارند یا ندارند. مخالفان این را از اختصاصات امام معصوم می‌دانند.
از سوی دیگر فقها معتقدند كه اقامه حدود برای مصلحت عمومی و جلوگیری از فساد و نشر فجور و سرکشی در میان مردم وضع گردیده است.اما آیا این دسته از فقها که خود را وجوب بر اجرای حدود میدانند , آیا عادل هستند و آیا جامعه این مجتهدان را به ولایت خود و باالطبع به اجرای حدود پذیرفته است؟
آنچه که واضح و مبرهن است آن است که اجرای حدود نوعی ولایت و تصرف در جان و بدن دیگران است و اصل آن است که هیچ‌کس بر دیگری ولایت ندارد مگر اینکه دلیل قطعی بر آن داشته باشیم و آنچه دلیل بر آن داریم این است که امام معصوم حق اجرای حدود را دارد.

4 comments to “اجرای حدود توسط مجتهد و همچنین حکم اعدام؛ در زمان غیبت معصوم به فتوای بسیاری از فقها جایز نیست”

  1. سلام به صدف دوست خوب و دختر سبز
    باز هم مثل هميشه نوشته هات زيبا و دوست داشتني هست
    توي بالاترين هم كه داري كولاك ميكني
    اميدوارم كه هميشه بهترين و بالاترين باشي
    من هم دوباره اومدم تا فعاليتم رو شروع كنم

  1. صدف جان سلام
    لطف كن ايميلت رو واسم بزار تو بخش نظرات وبلاگم
    مرسي

  1. خیلی وقت بود دنبال یک چنین مرجعی برای ساکت کردن دهن حزب الهی ها میکشتم

  1. This comment has been removed by a blog administrator.