Subscribe RSS


جمهوری اسلامی ایران علاوه بر نقص و پایمال نمودن نسل اول و دوم حقوق بشر در کردستان به طور مکرر نسل سوم حقوق انسانی یعنی حقوق جمعی: حق توسعه، حق صلح، حق محیط زیست سالم مردمان این اقلیم را نیز نقض و مورد چپاول و تاراج قرار داده است.
یکی دیگر از جلوه‌های طبیعی مناطق کردنشین که هم‌اکنون آماج سیاست آنها قرار گرفته است کوهستان‌های پوشیده از جنگل آن می‌باشد. که به اعتقاد بسیاری از اکولوژیست‌ها، جنگل‌های قرار گرفته در رشته کوههای زاگرس و دامنه‌های آن یکی از اکوسیستم‌های بکر و بی‌نظیر منطقه می‌باشد که گستره‌ی آن از اطراف دریاچه ارومیه آغاز و تا کوههای لرستان امتداد می‌یابد که ۵ الی ۶ میلیون هکتار پوشش جنگلی است. این بیشه‌زارها و کوهستان‌های پوشیده از درخت و درختچه علاوه بر تأثیرات مثبت آب و هوایی، نقش با اهمیتی هم در جذب توریست و ایجاد درآمد برای منطقه و ساکنین آن دارد. همچنین به‌غیر از شیره "ون" در تولید آدامس طبیعی، در صنایع کاغذ و چوب و کبریت‌سازی و...هم کارایی دارد. از خصوصیات مهم دیگر این پوشش‌های جنگلی پتانسیل رشد و نشونمای سریع و گسترده آن می‌باشد اما به دلایل متعدد از جمله آتش‌سوزی‌های مرموز در طول سالیان اخیر متأسفانه درصد تخریب و نابودی جنگلها به مراتب وسیعتر از توسعه‌ی آن بوده است. بطوری که همه ساله مساحت وسیعی از جنگلها در شعله‌های مهیب آتش فرو می‌رود. به عنوان مثال طبق گزارش منابع طبیعی شهرستان مریوان در سال ۱٣٨۵ بر اثر ۴۷ مورد آتش‌سوزی در جنگلهای مریوان و سروآباد، ۱۲٣ هکتار از جنگلهای طبیعی این منطقه در آتش سوخته است و در سال ٨۶ طبق بیانیه‌ی مشترک سازمانهای جامعه مدنی مریوان بیش از ۲۵۰۰ هکتار از جنگلها در آن شهرستان در آتش سوخته و این روند در سالهای بعدی همچنان سیر صعودی داشته است. به طوری که در طول کمتر از ۴ ماه گذشته بیش از ۱۱۰ مورد و در نیمه دوم تیرماه امسال بیش از ٣۷ مورد آتش‌سوزی روی داده است. در یک نمونه آن در منطقه دالاهو ۲۰ هکتار از جنگل‌های شهرستان دالاهو خاکستر شده است.
از سوی دیگر بنابر نظر کارشناسان محیط زیست تأثیرات درازمدت آتش بر اکوسیستم بسیار مخرب و ماندگار است و باعث فرسایش خاک، جاری گشتن سیلابهای ویرانگر، افزایش گرد و غبار، ممانعت در رویش گیاهان و زیست جانداران و آمیختگی انواع نباتات و حرکت مواد معدنی و ... می‌گردد.
نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و عوامل مرتبط با آنان طی چند سال گذشته و چند ماه اخیر در مقیاسی وسیع جنگلهای مناطق مریوان، سروآباد، ملکشاهی ایلام، دالاهو، پاوه، نوسود، اورامان، سنندج، ‘گیلان غرب، بوکان، تکاب و ... را همزمان با لشکرکشی به مرزهای حکومت اقلیم کردستان و حملات توپخانه‌ای به مناطق روستایی آن به آتش کشیده‌اند.
عارف نادری 

Category: | 2 Comments

2 comments to “قتل‌عام جنگل‌های کردستان”

  1. سلام . اول از همه بایداز حضورتون در وبلاگم تشکر کنم. دوم اینکه باید بگم من تقریبا از اون موقع که اولین بار به اینجا سر زدم، همیشه مطالبتون رو خوندم. می دونید، قلمتون معترضانه ولی منطقی هستش. اگه اعتراضی هست از روی منطقه و خبری از فحاشی ها ی عصبی و فریاد های کر کننده نیست. برای همین اینجا به من احساس خوبی می ده. ولی مشکل اینه که وبلاگتون فیل... تره و هر وقت من با ...شکن میام نمی تونم نظر بدم. الان هم با کلی دنگ و فنگ به کامنت باکس دسترسی پیدا کردم. واسه همین می بینید که هر چی تو دلم مونده فعلا می گم که نکنه شاید دوباره ارتباطم قطع شه!!! در این چند مطلب اخیر از اون شادی و جشن نیمه شعبان خیلی خوشم اومد. چون تقریبا در همون موقع ها یه مطلبی یه جا خونده بودم که حسابی دمقم کرده بود ولی این پست دوباره منو سرحال آورد. اگه باز هم تونستم اینجا بنویسم حتما سرتون رو با حرفهام درد میارم. فعلا

  1. مسیح گرامی ...خیلی خوشحالم که شما هم با من هم عقیده هستید که در اعتراض نباید به فحاشی و فرهنگ حسین شریعتمداری واری رو اورد...من قول میدم از حرفاتون سرم درد نگیره
    و حتی استفاده هم میبرم